Saturday 16 February 2013

Daging panggang simple

Assalamualaikum :)

Kali ni aku dah tak update cintan cintun dah. Now nak update pasal daging panggang . Just nak share resepi daging panggang yang paling simple untuk orang yg malas mcm aku dan yang paling penting jimat oke. hahahah


Bahan-bahan:
1. Black pepper sauce ( boleh buat sendiri tapi aku malas beli yang instant je brand giant ooyeahhh! )
2. Mixed herbs (boleh dpt kat giant juga. mixed herbs ni campuran oregano, basil, tyme and herb ape tah lagi. So tak payah dah beli serbuk yang sebotol2 tu. mahal tau tak! 
3. Serbuk Cili ( kalau nak pakai paprika pun boleh, tapi aku kedekut sebab aku nak pakai barang yg dah ada kat rumah je. hehe. tak payah dah beli2)
4. White pepper.
5. Garam dan gula
6. Daging (aku suggest pakai daging batang pinang atau lamb. Ni aku pakai daging peket biasa je dan liattttt nye mak aihh boleh patah gigi palsu ayah aku. Kesian.)
Tambah laaa apa-apa lagi yang korang nak tambah ikut selera masing-masing.

Cara-cara:


Gaulkan semua bahan-bahan tadi tu. letak agak-agak je. Kalau nak lebih rasa letak la sauce black pepper tu byk sikit. Gaul rata dan kemudian wrap kan bekas daging ni, simpan dalam chiller, Untuk rasa yang lebih sedap elok la perap 1 malam tapi bagi mereka yang tak sabar perap dlm 2 jam pun ok untuk bagi herb tu sebati.





Ok siap di perap! Aku masak daging pakai kuali ajaib mak aku ni.haha. Untuk elakkan kuali atau pemanggang daripada melekat letakkan sedikit minyak jagung/olive oil atau minyak masak susun daging atas tempat pemanggang. After few minutes daging akan mengeluarkan air, jangan korang buang pula air tu sebab air tu membantu daging menjadi lembut macam juice daging gitu laa. Then air tu akan kering haaaaaa magic kan kan?  Peringatan jangan jadi jakun dok tengok je daging tu masak, tinggal kan je dengan api yang sederhana ok. lepas tu baru laa balik-balik kan daging tu. Angkat bila daging dah siap masak. 


                                       

Ok doneeeeeee ! Nak lagi sedap serve laa bersama black pepper sauce tadi tu. Simpleeee :)

No comments:

Post a Comment